Dag 532 av krigen i Ukraina. I byen Pokrovsk, i Donetsk-regionen, ble et populært hotell- og leilighetskompleks rammet av russiske raketter. Åtte mennesker mistet livet, deriblant sivile og hjelpearbeidere, og mange andre ble skadet.
Johanne Akerø er medlemsansvarlig i YATA Norge. Hun er nylig utdannet statsviter, og denne kronikken inneholder funn fra oppgaven hennes “Education Under Threat? Navigating the Intersection of Informational Autocracy and Indoctrination in Russian Education” (2023). For å lese hele oppgaven, send mail med forespørsel til johanne.akero@yata.no.
Mens norske medier raskt og grundig dekker slike hendelser, er det en annen side av denne krigen som ikke er like mye skrevet om. Det gjelder kampen som utspiller seg i russiske klasserom, i russiske hjem og om russiske sinn. Det har seg nemlig slik at det russiske skolesystemet brukes av Putin som et verktøy for å drive hjernevask på russisk barn og ungdom.
Når vi hører ordet krig, tenker vi ofte på konvensjonelle kriger – kamper med våpen, soldater, stridsvogner og luftangrep. Men det finnes en annen type krig som utspiller seg i det skjulte, som er langt mer subtil og snikende. Den truer demokratiet, ytringsfriheten, sannheten. La oss kalle den for en informasjonskrig.
Snart vil russiske barn starte skoleåret sitt, en dag kjent som “Kunnskapsdagen” i Russland. Paradoksalt nok er det nettopp kunnskap som trues i det russiske utdanningsløpet. Flere hendelser de siste årene peker mot at Putin-regimet driver systematisk hjernevasking av russisk barn og ungdom. Putin gjør riktignok dette på en langt mer subtil måte enn sine forgjengere.
Sånn sett kan man kalle Putin for en moderne autokrat. Tradisjonelle diktatorer, slik som Josef Stalin og Mao Zedong, var langt mer “åpenlyse” i sine tilnærminger til propaganda og indoktrinering i utdanningssystemet. Sovjetiske historiebøker er et av flere eksempler på det, der Kommunistpartiets symbol ikke var sjeldent å se på bokomslagene. Men i stedet for å kle seg i militæruniform og promotere en mer “eksotisk” ideologi, slik som kommunisme, kler Putin seg heller i en skreddersydd dress og promoterer en mer vag ideologi; et sammensurium av patriotisme, militarisme, nasjonalisme og populisme, som vi i dag kan kalle for “Putinisme”.
Men Putins skolepolitiske retningsvalg er ikke så skjult at ikke fri og uavhengig media, enkelte lærere og elever, samt sivilsamfunnet i Russland har bitt seg merke i hans taktikkeri. Reformene han har gjennomført innebærer blant annet uniformt pensum i samfunnsfagene, totalrenoverte historiebøker, innføring av militær trening for elever, og patriotiske seremonier i klasserommene.

I masteroppgaven min skriver jeg mer utdypende om strategiene som moderne og mer subtile autokrater bruker, med utgangspunkt i Putin. For anledningen har jeg samlet sammen noen av utviklingstrekkene i russisk skolepolitikk som bør vekke bekymring:
- For et år siden begynte skoler i Russland med obligatoriske seremonier der det russiske flagget heises og nasjonalsangen synges ukentlig.
- Nesten et år etter invasjonen av Ukraina uttalte utdanningsministeren i Russland, Sergej Kravtsov, at nye skolebøker i historiefaget skal beskrive historiske hendelser om alt fra “heltegjerningene til våre forfedre til spesialoperasjonen [i Ukraina]”.
- Siden september 2022 har russiske skoler begynt med timer som kalles “Viktige samtaler”, der temaer om patriotisme, militæret og Ukraina diskuteres.
- Sergej Novikov, sjef for Putins “offentlige prosjekter,” uttalte at “Viktige samtaler”-faget er et “viktig prosjekt,” særlig fordi “en informasjonskrig er lansert mot Russland og forsøk gjøres på å skrive om historien og kulturen til landet vårt”.
- Et transkript fra et lydopptak viser en lærer som sa følgende i en “Viktige samtaler”-time i Moskva den 1. September 2022: “For å beskytte disse russerne, på forespørsel fra representantene for disse territoriene, ga V.V. Putin ordren om å starte militære operasjoner for å beskytte folket. I 8 år har Ukraina prøvd å tvinge disse menneskene til å snakke ukrainsk, glemme alt russisk […]. Presidenten vår, mener jeg, tok riktig valg.”
- Elever i alle aldre bruker et “interaktivt kart” over Krim-halvøya i “Viktige samtaler”-faget. 5. klassinger kan blant annet trykke seg inn på videoer som viser voldelige sammenstøt i Ukraina i 2014.
- En tidligere lærer på en grunnskole i Russland fortalte meg om hva som skjedde i flere klasserom kort tid etter invasjonen av Ukraina. Foreldre og lærere fikk blant annet elevene til å skrive brev til russiske soldater som skulle glorifisere deres “heltegjerninger”, og hver uke var det lærere som dediserte en skolepult i klasserommet til en russisk soldat i Ukraina.
- Faget “Grunnleggende livssikkerhet» (grovt oversatt), er et annet fag som tidligere handlet om beredskap og krisehåndtering. Under Putins styre har faget tatt en stadig mer militaristisk retning, og nå inkluderer det obligatorisk militær trening for russiske elever.
Hva skjer når en hel generasjon blir oppdratt til å tro på noe som er så viktig, men som ikke er sant? Det russiske samfunnet risikerer å stå igjen med en generasjon som er ukritisk, som ikke stiller spørsmål, som blindt støtter sin ledelse uavhengig av dets handlinger, eller som er kynisk i frykt for å bli straffet for å være uenig. Dette truer ikke bare ytringsfriheten og demokratiet i Russland, men hele det globale samfunnet som sådan.
I skyggene av Kreml finner vi denne skjulte informasjonskrigen. Mens verden kritiserer Russlands utenrikspolitikk, må vi ikke glemme å sette lys på det som skjer innad i landet. Det er her den viktige kampen om sinnene til den neste generasjonen utspiller seg.
Nå som denne “Kunnskapsdagen” nærmer seg, må vi huske på at russiske barn og ungdom blir fratatt muligheten til å vite sannheten om sitt eget styresett. Vi bør og må fortsette å snakke om nettopp dette. Vi bør avdekke hva som skjer, lytte til russisk sivilsamfunns og diasporaens historier, kritisere systemet. For i en verden hvor informasjon er makt, kan det vise seg at sannhet er det viktigste våpenet. Og vi bør arbeide for at den en dag vil havne i det russiske folks hender.
Månedens innsikt er skrevet av Johanne Akerø, medlemsansvarlig i YATA Norge. Synspunktene uttrykt i artikkelen er skribentens egne og representerer ikke nødvendigvis YATA Norges meninger.
Første bilde er hentet fra Sky News, «Imagery shared on the ‘defending the truth’ website depicting a child supporting Russian troops».
