Vedtekter
Vedtatt 19. oktober 2025
§ 1 Navn og tilknytning
1.1. Organisasjonen sitt fulle navn er “Youth Atlantic Treaty Association Norge”, og går til daglig under initialene “YATA Norge”. Det engelske navnet er “Youth Atlantic Treaty Association Norway”. Lokallagene går under initialene «YATA» etterfulgt av lokallagets stedsnavn.
1.2. YATA Norge er medlem av det internasjonale nettverket og organisasjonen Youth Atlantic Treaty Association International.
1.3. YATA Norge samarbeider med Den norske Atlanterhavskomité (DNAK). DNAK har en egen kontaktpersonordning for YATA Norge som har møte- og talerett på YATA Norges landsstyremøter. Samarbeidet er regulert i en egen avtale mellom YATA Norge og DNAK.
1.4. Andre tilknytninger og samarbeidspartnere, permanente eller kortvarige, må ivareta YATAs formål og virke, og ikke stride med de til enhver tid gjeldende vedtekter og retningslinjer vedtatt av organisasjonen. Det er landsstyret som avgjør hvilke samarbeidspartnere og tilknytninger YATA Norge skal ha. På lokalt nivå er det lokallagsstyrene som avgjør dette.
§ 2 Formål
2.1 YATA Norge skal være en demokratisk, frittstående og partipolitisk uavhengig organisasjon for studenter, kadetter, yrkesaktive og andre unge med interesse for forsvars-, sikkerhets- og utenrikspolitikk.
2.2 YATA Norge skal være et anerkjent og ettertraktet nettverk for unge voksne med interesse for det forsvars-, sikkerhets- og utenrikspolitiske feltet.
§ 3 Organisasjon
3.1 YATA Norge er en ideell organisasjon bygget på frivillighet.
3.2 YATA Norge skal være en inkluderende organisasjon som bygger på medmenneskelighet og respekt. YATA Norge tar avstand fra alle former for rasisme eller diskriminering på bakgrunn av etnisitet, religion, seksuell legning, kjønnsidentitet, eller andre handlinger som strider mot menneskerettighetene. YATA Norge har vedtatt egne etiske og økonomiske retningslinjer for medlemmer som gir nærmere beskrivelse av organisasjonens verdisyn.
3.3 YATA Norge består av lokallag med tilhørende lokallagsstyrer, landsstyret, arbeidsutvalget og landsmøtet. Det er landsmøtet som er det øverste organet og beslutninger fattet av landsmøtet er bindende for resten av organisasjonen med noen unntak, se § 7.
3.4 Organisasjonen plikter å føre budsjett og regnskap over egne midler. Midlene kan
brukes til de aktiviteter og budsjettposter organisasjonen selv vedtar, med de unntak som følger av eksterne midler med tilhørende økonomiske retningslinjer.
3.5 YATA Norges arbeid organiseres av landsstyret. Landsstyret kan ved behov velge å ansette et sekretariat som er ansvarlig for den daglige driften i henhold til styringsinstruks vedtatt av landsstyret.Styrene i lokallagene er ansvarlig for drift av lokallagene. All drift skal være i samsvar med de til enhver tid gjeldende vedtekter, retningslinjer, og i henhold til norsk lov.
§ 4 Medlemskap
4.1 Medlemskap i YATA Norge er åpent for alle mellom 16 og 35 år som arbeider for organisasjonens formål og følger de til enhver tid gjeldende vedtekter og retningslinjer, vedtatt nasjonalt og lokalt.
4.2 Personer over 35 år kan bare tegnes som støttemedlemmer, har ikke stemmerett og kan ikke ha tillitsverv i lokallaget eller i landsstyret. Medlemmer som fyller 35 år og som har tillitsverv, beholder dette til ordinært nyvalg blir holdt.
4.3 Medlemskap i YATA Norge er først gyldig fra den dag kontingenten er betalt og medlemmet er registrert i medlemsregisteret.
4.4 Medlemskap i YATA Norge er frivillig og medlemmene kan til enhver tid melde seg ut av organisasjonen ved skriftlig henvendelse til YATA Norge.
4.5 Landsmøtet fastsetter kontingenten for det kommende kalenderåret. Kontingenten kreves inn av YATA Norge sentralt. Kontingentkrav med rimelig betalingsfrist skal sendes ut til medlemmene senest i løpet av august/september.
4.6 Alle medlemmer i YATA Norge plikter å følge gjeldende vedtekter og retningslinjer. Brudd på disse kan medføre suspensjon av medlemskapet og eventuelle tillitsverv.
§ 5 Varsling
5.1. Landsstyret vedtar etiske og økonomiske retningslinjer for YATA Norge.
5.2. Alle kan melde fra om oppførsel, hendelser eller annet som bryter med YATA Norges retningslinjer og/eller er grunn til mistillitsvotum. Dette kan meldes til YATA Norges varslingsutvalg.
5.3. Landsstyret nedsetter hvert år et varslingsutvalg som har i oppgave å følge opp varsler på eget initiativ og konkrete innkommende varsler. Varslingsutvalget skal bestå av tre faste personer: ett medlem av kontrollkomiteen, ett medlem oppnevnt av landsstyret, og generalsekretær som leder utvalget. Dersom et medlem ikke kan møte, eller blir vurdert inhabil, suppleres utvalget med et uavhengig medlem oppnevnt av kontrollkomiteen.
Sammensetningen skal ivareta hensynet til tillit og kompetanse, og det er ønskelig at medlemmene har relevant erfaring med organisasjonsarbeid, konflikthåndtering eller lignende. Representasjon fra flere organer er ikke et mål i seg selv.
Ved særlig krevende eller sensitive saker kan landsstyret etter innstilling fra kontrollkomiteen utpeke ett eksternt medlem til varslingsutvalget med relevant kompetanse.
5.4. Landsstyret vedtar mandat for Varslingsutvalget. Utvalgets hovedoppgave er behandling av varsel i tråd med mandatet og/eller varsler på medlemmer som gjennom sine handlinger åpenbart undergraver organisasjonens formål, misbruker sitt verv, og eller på annen måte bryter den tilliten organisasjonen har gitt vedkommende.
5.5. I de tilfeller hvor Varslingsutvalget finner grunn til å anbefale reaksjoner skal forslag til dette baseres på alvorlighetsgrad og varigheten på reaksjonen inkluderes i saksbehandlingen. Reaksjoner på brudd av retningslinjer kan være, men er ikke begrenset til:
a) Muntlig eller skriftlig advarsel
b) Midlertidig utestenging fra arrangementer, møter eller fellesarenaer med varighet opp til 1 – ett – år.
c) Inndragelse av tillitsverv og/eller oppgaver.
d) Eksklusjon.
5.6. En tillitsvalgt eller et medlem som blir ekskludert mister alle sine rettigheter i YATA Norge for perioden som fremgår av vedtaket. Herunder medlemskap i organisasjonen, tillitsverv og møterett i YATAs organ, og andre relevante sanksjoner.
5.7. Arbeidsutvalget fatter vedtak i varslingssaker basert på et enstemmig vedtak. Vedtaket kan ankes til landsstyret. Alle parter har rett til å høres på nytt ved en eventuell anke. Dersom arbeidsutvalget ikke kommer frem til enstemmighet går saken til behandling i landsstyret og varslingsutvalgets innstilling ligger til grunn. Ved truffet vedtak plikter arbeidsutvalget å informere landsstyret, uten at det går på bekostning av den enkeltes personvern.
5.8 Dersom det foreligger en anke skal landsstyret behandle klagen på det førstkommende landsstyremøte. Dersom vedtaket påklages etter at endelig innkalling til landsstyret er sendt ut, skal det kalles inn til ekstraordinært landsstyremøte for klagebehandling.
5.9 Generalsekretæren eller et medlem av varslingsutvalget legger frem saken om klage på eksklusjon og/eller tilbakekallelse av verv for landsstyret og redegjør for sakens innhold. Arbeidsutvalget redegjør for sitt vedtak.
5.10 Saksbehandling av hele klagesaken i arbeidsutvalget og landsstyret skal skje i lukket møte uten medlemmet/den tillitsvalgte til stede og med minst ett medlem av kontrollkomiteen til stede.
5.11 Landsstyret kan omgjøre arbeidsutvalgets vedtak om eksklusjon eller tilbakekallelse av verv med 2/3 flertall. Alle sakspapirer i saker om eksklusjon eller tilbakekallelse av verv er unntatt offentlighet og skal ikke deles med uvedkommende.
5.12. Nærmere beskrivelse av behandlingen av varsler og vurderinger om eksklusjon eller suspensjon følger av “Etiske og økonomiske retningslinjer for YATA Norge” vedtatt av landsstyret.
§ 6 Landsmøte
6.1 Landsmøtet er det øverste organet i YATA Norge. Ordinært landsmøte avholdes hver høst. Dato og tidspunkt fastsettes av landsstyret, og innkalling til ordinært landsmøte sendes ut minimum 4 – fire – uker i forveien. Program, saksliste og tilhørende saksdokumenter skal foreligge 2 – to – uker i forveien.
6.3 Til landsmøtet reiser medlemmene av landsstyret og maks 60 utsendinger valgt av lokallagene. Alle fungerende lokallag skal sikres minst én utsending til landsmøtet. Alle medlemmer av YATA Norge har tale- og forslagsrett på landsmøtet. Fordelingsnøkkel for delegater utarbeides i egne retningslinjer av landsstyret.
6.4 Det ordinære landsmøtet skal behandle følgende saker:
● Godkjenning av innkalling, saksliste og forretningsorden
● Godkjenning av referat fra det foregående landsmøtet
● Valg av ordstyrere, referenter, tellekorps og protokollsignatører
● Årsberetning
● Fastsetting av kontingent for det kommende kalenderåret
● Godkjenning av regnskap for foregående periode og budsjett for den kommende perioden.
● Revisorberetning
● Vedtekter
● Valg av:
– President
– Første visepresident
– Andre visepresident
– Inntil ti styremedlemmer
– Kontrollkomité
– Valgkomité
– Varslingsutvalg
– Ekstern revisor
● Andre innkomne saker innen fristen.
● Saker som er sendt inn etter fristen må realitetsbehandles av landsmøte med et 2/3 aktivt flertall.
6.5 Kontrollkomiteen er fullmaktskomité på landsmøtet. Landsstyret kan supplere fullmaktskomitéen ved behov. Det er kontrollkomiteens ansvar å kontrollere delegatenes stemmerett under landsmøtet. På starten av landsmøtet skal fullmaktskomiteen redegjøre for antall stemmeberettigede basert på kriteriene som følger av § 4.
6.6 Alle som har fått, eller er innstilt til verv av landsmøtet eller landsstyret, har tale- og forslagsrett på landsmøtet. Medlemmer uten lokallag kan få tale- og forslagsrett om landsmøtet godkjenner det.
6.7 Ekstraordinært landsmøte blir avholdt når et aktivt flertall av landsstyrets medlemmer, 2/3 av de fungerende lokallagene, som nevnt i 10.2, eller minst halvparten av medlemmer krever det, og kan kalles inn med 2 – to – ukers varsel. Program og saksliste skal foreligge en uke i forveien. Ekstraordinært landsmøte skal bare behandle de saker som følger av dagsordenen.
§ 7 Landsstyret
7.1 Landsstyret er YATA Norges øverste besluttende organ mellom landsmøtene, uttaler seg på vegne av YATA Norge og har ansvaret for at organisasjonens målsetninger oppnås. Landsstyret skal utarbeide retningslinjer og fullmakter for arbeidsutvalget. I tillegg skal landsstyret fastsette tidspunkt og saksliste for landsstyremøter, samt innstille på budsjett og øvrige saker overfor landsmøtet. Landsstyret ansetter sentralorganisasjonens medarbeidere, fastsetter stillingsinstruks og innehar arbeidsgiveransvaret.
7.2 Landsstyret består av direktevalgte medlemmer, derav president, visepresident, økonomiansvarlig og inntil ti styremedlemmer i tillegg til lokallagsledere. Alle landsstyrets medlemmer, inkludert lokallagsledere eller deres stedfortreder, har full tale-, forslags- og stemmerett i landsstyret.
7.3 Ved frafall av landsstyremedlemmer i løpet av styreperioden, skal landsstyret kontakte valgkomitéen for supplering. Medlemmer av landsstyret kan suppleres av landsstyret selv og de supplerte medlemmene sitter til førstkommende landsmøte. Ved frafall av president eller visepresident kan disse kun velges ved landsmøte.
7.4. Alle landsstyrets medlemmer velges for ett år. Presidenten sitter ikke lenger enn tre (3) år sammenhengende.
7.5. Landsstyret avholder minimum ett (1) møte i kvartalet.
7.6. Landsstyret møtes når presidenten ber om det, eller når et flertall av landsstyrets medlemmer krever det. Landsstyret er vedtaksdyktig når minst halvparten av medlemmene er til stede. Dette inkluderer lokallagslederne. Ved stemmelikhet har presidenten dobbeltstemme. Presidentens dobbeltstemme gjelder ikke ved personvalg.
7.7. Innkalling til landsstyret skjer ved to ukers varsel. Saksdokumenter skal foreligge en uke før møtet.
7.8. Ekstraordinært landsstyremøte kan avholdes når 1/3 av landsstyret krever det eller når det foreligger en sak som krever snarlig avgjørelse, eksempelvis en ankebehandling. Det ekstraordinære landsstyremøtet kan innkalles en uke i forveien. Landsstyret skal bare behandle de saker som fremgår av innkallingen.
7.9. Møtene skjer som hovedregel gjennom hybride møter hvor de som har anledning deltar fysisk på møtene og de resterende medlemmene deltar over nettbaserte løsninger. Votering pr. E-post eller andre kommunikasjonsplattformer kan finne stede når en sak må avgjøres før landsstyret har mulighet til å komme sammen og gjelder da i hastesaker. Presidenten kan anmode om stemmegivning per e-post eller andre kommunikasjonsplattformer. Vedtak per e-post eller chat kan bare fattes med to tredjedels aktivt flertall.
7.10. Lokallagsledere kan ved behov sende stedfortreder.
7.11. Hvert styremedlem har en stemme, med unntak av presidenten i saker med stemmelikhet som ikke gjelder personvalg. Stemmeangivningen skjer enten på den digitale møteplattformen eller ved å rekke opp hånden eller levere en skriftlig stemme under møtet. Stemmer kan ikke leveres skriftlig i forkant av møtet per e-post eller lignende, ei heller gis gjennom fullmakt.
7.12. Dersom et landsstyremedlem forsømmer sine plikter, har presidenten mulighet til å fremlegge et mistillitsforslag for landsstyret. Dersom det er presidenten som forsømmer sine plikter, må mistillitsforslaget fremmes av minst 2/3 av landsstyret. Dette må foregå etter dialog med kontrollkomitéen. Vedtak om mistillit krever 2/3 flertall i landsstyret og virker fra og med det tidspunkt landsstyret fastsetter.
§ 8 Arbeidsutvalget
8.1 Arbeidsutvalget (AU) sikrer organisasjonens interesser mellom landsstyremøtene og er et saksforberedende organ for landsstyret. Arbeidsutvalget består av leder, nestleder, økonomiansvarlig, et landsstyremedlem, som velges av landsstyret, og en eventuell generalsekretær. Generalsekretær har kun møte-, tale- og forslagsrett. Arbeidsutvalgets oppgaver fastsettes i styringsinstruks vedtatt av landsstyret.
8.2 Arbeidsutvalget godkjenner opprettelse av nye lag og vedtekter for disse.
8.3 President og økonomiansvarlig har selvstendig signaturrett for organisasjonen. Presidenten og generalsekretær har fullmakt til å utføre utbetalinger på vegne av organisasjonen. Landsstyret kan fatte vedtak om å delegere signaturretten og fullmakten for utbetalinger videre ved behov.
8.4 Presidenten har rett til å binde organisasjonen i avtaler av ikke-betydningsfull art og omfang innenfor ordinær drift. Avtaler av større omfang og av betydning for organisasjonens drift skal behandles i landsstyret og godkjennes med 2/3 flertall.
§ 9 Lokallag
9.1 Et nytt lokallag kan ikke bruke navnet “YATA” uten å være tilsluttet YATA Norge. Det kan bare eksistere ett lokallag per sted. Lokallag vedtar sine egne vedtekter, men disse må ikke stride mot vedtektene til YATA Norge.
9.2 Et fungerende lokallag er et lokallag som har hatt årsmøte foregående eller inneværende kalenderår, og har et årsmøtevalgt styre på minst tre medlemmer.
§ 10 Valg
10.1. Valg foregår ved simpelt flertall, med mindre annet fremgår av vedtektene. Forhåndsstemmer godtas ikke. Avstemminger foregår ved håndsopprekking. Dersom resultatet er uklart, kan møteleder kreve at det skal foretas telling. Ved personvalg skal det holdes skriftlig avstemming dersom en eller flere i møtet krever det.
10.2 Alle organ følger møteregler vedtatt av Landsstyret, med mindre annet vedtas av organet selv.
10.3 Ved stemmelikhet i voteringer foretas det en skriftlig votering. Dersom det igjen er stemmelikhet anses forslaget som falt. Ved personvalg skal det i slike tilfeller trekkes lodd.
10.4 Alle medlemmer som oppfyller vilkårene i § 4 er valgbare. Hver av kandidatene skal presentere seg selv, og én støttetale kan holdes. Valgkomitéens innledning av vedkommende som innstilles til verv, er å regne som støttetale.
10.5 Landsstyrets funksjonstid er fra valgets dato, til påfølgende landsmøte. Dersom det på landsmøtet fremkommer andre kandidater enn valgkomitéens innstilling, avholdes skriftlig avstemming etter gjeldende dagsorden.
10.6 Kandidaten med flest stemmer blir valgt. Er det mer enn to kandidater til et verv, faller den med færrest stemmer ut og det foretas en ny votering til man står igjen med to kandidater og hvor da den av de to som har flest stemmer blir valgt.
10.7 I alle YATA Norges organer skal det tilstrebes jevn representasjon av kjønn, minoritetsbakgrunner, geografisk fordeling og utdanningsbakgrunn.
§ 11 Valgkomité
12.1 Valgkomiteen består av inntil sju medlemmer og innstiller på faste medlemmer av landsstyret, foruten de som representerer sine lokallag, og kontrollkomité.
12.2 Valgkomiteen velges for ett år av gangen på YATA Norges sitt landsmøte etter innstilling fra landsstyret.
12.3 Valgkomiteens medlemmer kan ikke inneha verv i landsstyret som fast medlem eller lokallagsleder.
12.4 Minst et av medlemmene i komiteen må være medlem av YATA Norge.
§ 12 Kombinasjon av verv og stilling
12.1 Ingen kan være ansatt i YATA Norge, eller være medlem av YATA Norges kontrollkomité eller valgomité, og samtidig ha tillitsverv som innebærer stemmerett i landsstyret. Unntak gjelder for ansettelser i tidsavgrensede perioder eller deltids prosjektstillinger.
§ 13 Kontrollkomité
13.1. YATA Norges kontrollkomité skal bestå av tre medlemmer av YATA Norge og/eller DNAK uten verv i landsstyret eller lederverv i et lokallag. DNAK skal til enhver tid inneha et medlem i kontrollkomiteen.
13.2. Medlemmer av kontrollkomiteen kan maks sitte tre år sammenhengende i kontrolkomiteen.
13.3 Komiteens medlemmer har møte- og talerett i alle YATA Norges sentrale organer.
13.4 Kontrollkomitéens formål er å være et kontrollorgan i organisasjonen som skal følge med at organisasjonen driftes etter gjeldende vedtak, vedtekter, retningslinjer og gjeldende lover. Kontrollkomiteen skal også kunne rådgi AU og landsstyret i andre utfordrende saker.
13.4. Kontrollkomitéen skal fortløpende holdes orientert om virksomheten. Kontrollkomiteen
skal også kontrollere at organisasjonens økonomiske disposisjoner blir utført på en forsvarlig måte. Kontrollkomiteen skal avlegge årsrapport under hvert ordinære landsmøte.
13.5. Etter at regnskapet for foregående år er gjennomgått og godkjent av regnskapsfører og revisor, skal dette legges frem til kontrollkomiteen for gjennomgang.
13.6. Medlemmer av kontrollkomiteen som er inhabile i en sak, skal avstå fra saksbehandlingen og erstattes av et settemedlem foreslått av valgkomiteen i den aktuelle saken.
13.7 Kontrollkomiteen har myndighet til å avgjøre tolkningsspørsmål knyttet til landsmøtets vedtak. Landsstyret kan likevel ikke gjøre vedtak som står i direkte motstrid til gjeldende landsmøtevedtak, med mindre landsmøtevedtaket er i strid med disse vedtektene.
§ 14 Sekretariatet
14.1 YATA Norges daglige drift utføres av sekretariatet i samråd med AU og Landsstyret i henhold til styringsinstruks vedtatt av landsstyret. Sekretariatet ledes av egen generalsekretæren som er organisasjonens daglige leder, og ansettes av landsstyret. Sekretariatet består av det antall ansatte landsstyret finner hensiktsmessig og forsvarlig. Landsstyret fastsetter retningslinjer for ansettelser.
14.2 Generalsekretæren har ansvar for å koordinere og følge opp vedtak fattet av arbeidsutvalget og landsstyret, og fungerer som bindeledd mellom organisasjonens frivillige og ansatte. Generalsekretæren rapporterer til arbeidsutvalget, og har møte-, tale- og forslagsrett i arbeidsutvalget og landsstyret.
§ 15 Internasjonal representasjon
15.1 Landsstyret velger representanter som representerer YATA Norge til internasjonale YATA konferanse.
15.2 På YATA International sin General Assembly deltar YATA Norge med en delegasjon tilsvarende de tildelte delegatplassene dersom organet finner det hensiktsmessig, men minimum en delegat. Presidenten, visepresidenten eller et annet landsstyremedlem skal fungere som delegasjonsleder og talsperson under møtet. Deltar ingen av de skal landsstyret utpeke en talsperson og en delegasjonsleder blant den norske delegasjonen.
15.3 Delegatene på General Assembly plikter å ivareta YATA Norges formål og interesser under møtet og i saker som angår YATA Norge. Sakslisten for General Assembly + tilhørende kandidatliste til Executive Board skal fremlegges landsstyret i forkant slik at landsstyrets medlemmer kan komme med sine innspill. Dersom det er saker som krever det kan det foretas en votering som blir bindende for delegatene som reiser for YATA Norge.
15.4 Dersom noen ønsker å stille til styret i YATA International, skal kandidatur fremmes for landsstyret. Foreligger det mer enn én kandidat fra YATA Norge skal det foretas en nominasjonsrunde som skal resultere i én kandidat fra YATA Norge. Generalsekretær i DNAK er den som formelt godkjenner kandidaturet til YATA International.
§ 16 Sammenslåing og oppløsning
16.1. Sammenslåing av YATA Norge og andre organisasjoner med sammenfallende formål kan bare vedtas av landsmøtet med 2/3 aktivt flertall
16.2. Begrunnet forslag for sammenslåing skal sendes til landsstyret senest 2 – to – måneder før landsmøtet. Forslaget skal også sendes ut til lokallagene i YATA Norge og DNAK.
16.3. Oppløsning av YATA Norge kan bare vedtas med 2/3 aktivt flertall og må behandles på de 2 – to – påfølgende landsmøter med minst 11 – elleve – måneders mellomrom. Det siste landsmøtet skal være ekstraordinært og skal kun behandle oppløsningssaken.
16.4. Dersom oppløsning blir vedtatt skal det oppløsende landsmøtet bestemme forvaltningen av YATA Norges midler og arkiv.
16.5 Dersom det åpnes for konkurs, eller inngås gjeldsforhandlinger, eller YATA Norge på annen måte skulle opphøre å eksistere, skal et av lokallagene velges som det styrende organet for organisasjonen. Et av lokallagene velges på et ordinært eller ekstraordinært landsmøte til å være det styrende organ som tildeles de samme fullmaktene som landsstyret har, med følgende mandat:
a) Å sikre en tilfredsstillende gjennomføring av eventuelle igangsatte aktiviteter. b) Å sikre en tilfredsstillende oppfølging av igangsatte aktiviteter
c) Å komme frem til en videre drift eller styrt avvikling av YATA Norge.
16.6 Landsstyret vedtar retningslinjer for sammenslåing og oppløsning av lokallag.
§ 17 Endringer
17.1. Vedtektene kan bare endres av landsmøtet, og må vedtas med to tredjedels (2/3) aktivt flertall. Vedtektsendringer trer i kraft straks landsmøtet heves.
17.2. Vedtektsendringer besluttes av landsmøtet etter innstilling fra landsstyret. For gyldig beslutning kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene. Endringene trer i kraft umiddelbart. Vedtektsendringer som gjelder landsmøtet, trer i kraft fra og med neste landsmøte, med mindre landsmøtet vedtar annet med 3/4 flertall.
17.3. Forslag til endringer i vedtektene skal sendes til landsstyret senest 2 uker før landsmøtet. Innkomne forslag til endringer i vedtektene etter fristen kan behandles dersom landsmøtet bestemmer det i forretningsorden.
